Stimulant




STIMULANT

Stimulant merupakan merupakan bahan kimia psikoaktif yang merangsangkan aktiviti sistem saraf pusat secara keseluruhan. Dua jenis dadah dalam kumpulan ini ialah jenis Amphetamine dan Kokain.


A M P H E T A M I N E

Dadah jenis Amphetamine ini terbahagi kepada beberapa jenis iaitu Amphetamine (Benzedrine), Dextroamphetamine (Dexedrine), Methamphetamine (Methendrine, Desoxyn) dan Phenmetrazine (Preludin). Selain itu, bahan yang menyerupai Amphetamine dari segi kesannya ialah Phentermine, Ephedrine dan Diethylpropion.




K O K A I N

Kokain ialah serbuk habluran putih yang tidak berbau yang dihasilkan daripada “Pes” koka. Ia merupakan bahan Stimulant yang kuat. Ia sering kali didapati dalam bentuk Kokain Hidroklorid. Ia selalunya dihidu, dihisap dan kadang-kadang dicampurkan dengan Heroin dan disuntik ke dalam pembuluh darah atau di bawah kulit (Skin Popping)

Kokain berasal dari daun koka “Erythroxylon coca” dan jenis pokok yang lain “Eerythroxylon”. Pokok ini terdapat dengan banyaknya di kawasan Pergunungan Andes, Amerika Selatan iaitu Peru, Equador, Bolivia dan Colombia. Pokok koka ini juga ditanam oleh petani sebagai mata pencarian mereka.

“Pes” koka ialah bahan ekstrak pertama daun koka selepas daun tersebut dipetik. Pes dibuat dengan menghancurkan dengan Alkohol/Benzol, Asid Sulfurik dan Natrium Karbonat serta menapis dan mengeringkan campuran tersebut. Campuran ini kebanyakannya mengandungi Alkaloid Koka dan juga dikenali sebagai pes koka. Ia dihisap bersama ganja atau tembakau. Pes koka dibersihkan untuk dijadikan Kokain.

Kokain “Crack” yang juga dikenali sebagai Kokain “Rock” ialah nama untuk sejenis kokain tulen (Freebase) yang dihisap. “Crack” yang mempunyai ketulenan 90% adalah sangat berbahaya kerana ia mendatangkan ketagihan yang teruk selepas penggunaan yang agak singkat.





S Y A B U

Syabu adalah dadah tiruan mengandungi ‘METHAMPHETAMINE’ dari Sodium Bicarbonate.

Jenis ‘Designer Drug’ yang merupakan ketulan-ketulan cerah atau ‘Colourless’ Crystalline Substances.

Negara Pengeluar Cina (pengeluar asal), Filipina Klasifikasi - METHAMPHETAMINE. Harga 4-5 kali ganda harga heroin.




PIL ECSTASY Dari segi perubatan dikenali sebagai ‘METHYLENEDIOXY METHAMPHETAMINE’ (MDMA).Pil Ecstasy Juga Dikenali Sebagai Playboy, Pink Lady, Apple. Extc, Pink, Eagle, Horse, Bird, Rabbit Terdapat 116 Trade Marks




KESAN STIMULAN

Kesan Dos rendah dengan prekripsi:- untuk rawatan penyakit mental agar berfungsi supaya normal, perasaan yakin,bertenaga dan cergas


Kesan Dos lebih dan berterusan kesan:-

Mengeletar, Resah Gelisah,
Tidak boleh tidur, Tidak Lapar
Rasa ghairah, Bercakap berlebihan


KESAN SAMPINGAN STIMULAN

  • Keadaan gila psikosis
  • Halusinasi penyebab kelakuan ganas
  • Penggantungan Fizikal dan Psikologikal
  • Gejala tarikan: Rasa amat letih,lapar dan tidur berpanjangan
  • Hilang ingatan 6-12 bulan selepas berhenti dos terakhir


Kokain ialah serbuk habluran putih yang tidak berbau yang dihasilkan daripadaPeskoka. Ia merupakan bahan Stimulant yang kuat. Ia sering kali didapati dalam bentuk Kokain Hidroklorid. Ia selalunya dihidu, dihisap dan kadang-kadang dicampurkan dengan Heroin dan disuntik ke dalam pembuluh darah atau di bawah kulit (Skin Popping)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More